چرا کودکم تب می کند؟

 مجله اینترنتی سرزمین عروسک

تب از آن جهت مهم به شمار می‌آید زیرا نشانه ابتلا به بیماری دیگری است.
به افزایش موقتی دمای بدن تب گفته می‌شود. تب از آن جهت مهم به شمار می‌آید زیرا نشانه ابتلا به بیماری دیگری است. در واقع فردی که تب دارد اتفاقات غیرطبیعی در بدن او در حال بروز است و این یعنی بیماری. برای یک انسان بالغ تب اگرچه ناراحت کننده است اما معمولا به عنوان یک وضعیت بسیار حاد و نگران کننده در نظر گرفته نمی‌شود البته تا زمانی که به 39.4 درجه نرسیده باشد. در این درجه و با گذشتن از آن فرد باید به مرکز درمانی انتقال داده شود. اما در خصوص نوزادان و کودکان، افزایش اندک دمای بدن می‌تواند نشانه ابتلا به عفونت باشد و به همین دلیل باید سریعا به مرکز درمانی انتقال داده شوند.

از بین رفتن تب معمولا طی چند روز صورت می‌گیرد. درحقیقت افت دمای بدن و رسیدن آن به سطح معمول، چند روزی زمان می‌برد. اگرچه راه‌های مختلفی برای از بین بردن تب وجود دارد اما نکته جالب توجه این است که بنا به توصیه بسیاری از پزشکان و مراکز درمانی معتبر جهانی، بهتر است تب درمان نشود تا به طور طبیعی از شدت آن کاسته شده و در نهایت از بین برود. این توصیه از آن جهت مطرح می‌شود زیرا تب نقش مهمی در کمک به سیستم ایمنی بدن جهت نابودی عفونت‌ها ایفا می‌کند.

علایم
مهمترین نشانه بروز تب این است که دمای بدن فراتر از دمای عادی و همیشگی باشد. معمولا دمای 37 درجه و اندکی کمتر و یا بیشتر از آن به عنوان دمای عادی بدن در نظر گرفته می‌شود و هرگونه افزایشی از آن یعنی بروز تب.

 نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید

با توجه به اینکه چه عواملی موجب بروز تب می‌شوند، ممکن است این علایم در بروز آن مشاهده شود:
    تعرق بدن
    لرزش
    سردرد
    احساس درد در ماهیچه‌ها
    کاهش یا از دست دادن اشتها
    کم آبی بدن
    ضعف عمومی
 مجله اینترنتی سرزمین عروسک
تب در کودکان
درصورتی که دمای بدن کودک از مرز 37.5 درجه بگذرد او اصطلاحا تب کرد است. والدین در این موارد دچار اضطراب شده و تلاش می‌کنند تب کودک را پایین بیاورند. اما نکته مهم این است که همواره حفظ خونسردی و بروز واکنش منطقی کمک زیادی به حل مشکلات می‌کند. به خاطر داشته باشید که بروز تب در کودکان امری شایع است و معمولا به طور طبیعی و با گذشت اندک زمانی فروکش می‌کند. در واقع می‌توان گفت هر کودکی حداقل یک بار تب را تجربه کرده است. بهترین راه جهت مطمئن شدن از اینکه گرمای بدن کودک ناشی از تب است یا نه، استفاده از دماسنج است.

 نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید

چه عواملی موجب بروز تب می‌شود؟
در بسیاری از موارد ابتلای بدن به انواع عفونت‌ها موجب بروز تب می‌شود با این حال بیماری‌ها هم در این میان تأثیر دارند. در واقع تب نوعی واکنش مناسب از سوی بدن به عوامل بیماری‌زا به شمار می‌آید زیرا وقتی دمای بدن کودک از حد طبیعی خود بیشتر می‌شود، ادامه حیات باکتری‌ها و ویروس‌ها مشکل و حتی غیرممکن می‌شود. از عوامل زیر به عنوان فاکتورهای شایع بروز تب یاد می‌شود:
    عفونت گوش
    سرخک
    عفونت کلیه و مجاری ادرار
    و بیماری‌های شایع دوران کودکی از جمله آبله

دمای بدن کودک در حین رویش دندان‌ها نیز می‌تواند افزایش یافته و حتی به تب نیز منجر شود. گذشته از آن، پس از تزریق واکسن بروز تب امری شایع است. پوشاندن بیش از حد لباس به کودک و قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید آن هم برای مدتی طولانی از مواردی است که به افزایش دمای بدن منجر می‌شود.

چه باید کرد؟
درصورتیکه سن کودک کمتر از سه ماه بوده و دمای بدنش از مرز 38 درجه عبور کند باید سریعا او را به مرکز درمانی منتقل کنید.

همچنین اگر سن کودک بین 3 تا 6 ماه باشد و دمای عمومی بدنش از مرز 39 درجه عبور کند، آنگاه باید سریعا او را به مرکز درمانی منتقل کنید.

توصیه می‌شود اگر مشاهده کردید که کودک بنا به دلایل نامشخص و به دفعات استفراغ می‌کند و تمایلی به غذا خوردن ندارد او را به مرکز درمانی منتقل کنید تا پزشک با انجام معاینات دقیق‌تر، تشخیص درستی درباره وضعیت سلامت کودک ارایه کند.

 نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید

یادتان باشد اگر کودکتان مبتلا به تب شد، نخستین کاری که باید انجام دهید این است که نگذارید بدنش دچار کم‌آبی شود. برای این کار باید مقدار زیادی آب به او داده تا از دست رفتن آب بدنش در پی افزایش دمای بدن جبران شود. حتی اگر کودک تمایلی به نوشیدن آب و مایعات ندارد این کار را انجام دهید تا حداقل خیالتان از بالا بودن میزان آب موجود در بدنش مطمئن شود.

درصورتیکه کودک تب دارد اما محیطی که در آن زندگی می‌کند گرم و طاقت فرسات حتما دمای بدنش را با کارهایی نظیر استفاده پوشاندن کودک با پارچه‌ای نخی و نازک کاهش دهید. البته یادتان باشد کودک همچنان باید لباس بر تن داشته باشد.

همچنین بهتر است دمای عمومی محیط را کم کنید. مثلا می‌توانید پنجره ها را باز کنید. دمای 18درجه سانتیگراد، دمای مناسبی برای محیطی است که کودک مبتلا به تب در آن قرار دارد.
 مجله اینترنتی سرزمین عروسک
برخلاف آنچه که بسیاری از والدین در حین ابتلای کودکشان به تب انجام می‌دهند، استفاده از پارچه و یا اسفنج خیس و قرار دادن آن بر روی پیشانی و پاهای کودک توصیه نمی‌شود.

داروهایی نظیر قرص یا شربت ایبوبروفن به کاستن از دمای بدن کودک کمک زیادی می‌کنند. همچنین استفاده از مسکن‌ها نیز تأثیر بسزایی دارد اما به خاطر داشته باشید که نباید این قرص‌ها را به طور همزمان به کودک بدهید بلکه در صورتی که یکی را استفاده کردید و نتیجه چندانی به دست نیاوردید، راه‌کار بعدی را آزمایش کنید.

در بسیاری از موارد افزایش دمای بدن کودک و ابتلای وی به تب می‌تواند با اختلالات عمومی دیگری همراه باشد نظیر استفراغ و جوش‌های پوستی.
 مجله اینترنتی سرزمین عروسک

شعر کودک برکه

 مجله اینترنتی سرزمین عروسک

 نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید

توی صحرا برکه ای 


بی صدا خوابیده است 


خوش به حالش شاید او 


خواب دریا دیده است 


  


خواب دریائی که شب 


بی صداو ساده است 


زیر نور آفتاب 


روزها لم داده است 


 


آسمان را روز و شب 


در دلش جا می دهد 


دست های نرم او 


بوی دریا می دهد 


  نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید


صبر امید انتظار  


آبروی برکه است 


دیدن دریا فقط 


آرزوی برکه است 

 

 مجله اینترنتی سرزمین عروسک

شاعر:رضا مرادی

اسباب بازی مناسب نوزاد تا 6 سالگی


اسباب بازی های مناسب برای نوزادان؛ از زمان تولد تا ۶ ماهگی


برای انتخاب اسباب بازی نوزاد باید دقت زیادی به‌ خرج داد. دوست دارند که به دیگران نگاه کنند و با چشم‌شان آنها را دنبال کنند. معمولا آنها به چهره‌ها و رنگ‌های روشن علاقه دارند. نوزادان می‌توانند دست‌شان را دراز کنند، با کارهایی که با دست‌ها و پاهایشان انجام می‌دهند شگفت‌زده شوند، سرشان را بلند کنند، سر خود را به سمت صداها بچرخانند، اشیاء را در دهان‌شان بگذارند و… .


 مجله اینترنتی سرزمین عروسک


اسباب بازی نوزاد از تولد تا ۶ ماهگی

چیزهایی که می‌توانند دست‌شان را به‌سمت آنها دراز کنند، نگه‌دارند، بمکند، تکان دهند و با آنها صدا دربیاورند: جغجغه، زنگ‌های بزرگ، اسباب بازی‌های فشاری، اسباب بازی‌های جویدنی، عروسک‌های نرم، توپ‌های نرم دارای فرورفتگی یا برجستگی مخصوص نوزادان (textured balls) و اسباب بازی‌های وینیل و کتاب‌های مقوایی (board book).

چیزهایی که بتوانند به آنها گوش دهند: کتاب‌هایی با ریتم‌ها و شعرهای مهدکودک و نوارهای لالایی و ترانه‌ها و آوازهای ساده.

چیزهایی که بتوانند به آنها نگاه کنند: تصاویر چهره‌هایی که طوری آویزان شده‌اند که نوزاد بتواند آنها را ببیند و آینه‌های نشکن.


  نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید



راهنمای اسباب بازی‌ نوزادان بزرگ‌تر؛ ۷ تا ۱۲ ماهه

انتخاب اسباب بازی نوزاد ۷ تا ۱۲ ماهه به‌دلیل تحرک بیشترشان با نوزادان کوچک‌تر فرق می‌کند. نوزادان بزرگ‌تر معمولا از غلطیدن و نشستن به جهیدن، ورجه‌ورجه کردن، خزیدن، خود را بالا کشیدن و ایستادن می‌رسند. آنها نام خود و کلمات عمومی و رایج را می‌فهمند، می‌توانند قسمت‌های بدن را تشخیص بدهند، اشیاء پنهان‌شده را پیدا کنند و اشیاء را داخل ظروف بگذارند یا از آنها خارج کنند.


اسباب بازی‌ نوزاد ۷ تا ۱۲ ماهه

چیزهایی برای نقش بازی کردن و ادا در آوردن: عروسک، عروسک‌های دستی نمایشی و خیمه‌شب‌بازی، ماشین‌های پلاستیکی و چوبی چرخ‌دار و اسباب بازی‌های آبی.

چیزهایی که می‌توان داخل چیزی انداخت و بیرون آورد: کاسه‌های پلاستیکی، مهره‌های بزرگ، توپ و اسباب بازی‌های تودرتو (nesting toys).



چیزهایی برای ساختن: بلوک‌های نرم و بزرگ و مکعب‌های چوبی.

چیزهایی که با استفاده از آنها می‌توانند از عضلات اصلی خود استفاده کنند: توپ‌های بزرگ، اسباب بازی‌های هل‌دادنی و کشیدنی و چیزهای نرم و کم‌ارتفاعی که بتوانند روی آنها بخزند و چهاردست‌وپا راه بروند.

 مجله اینترنتی سرزمین عروسک


اسباب بازی های مناسب برای کودکان یک‌ساله

کودکان یک ساله دیگر شروع به راه رفتن کرده‌اند. این کودکان معمولا می‌توانند به‌طور پیوسته راه بروند و حتی از پله‌ها نیز بالا بروند. آنها از شنیدن داستان‌ها لذت می‌برند، نخستین واژه‌هایشان را می‌گویند و می‌توانند در کنار سایر کودکان بازی کنند. آنها آزمایش و تجربه کردن را دوست دارند، ولی بزرگ‌ترها باید مراقب‌شان باشند تا آسیبی نبینند.


اسباب بازی کودکان یک‌ساله

کتاب‌های مقوایی دارای تصاویر یا عکس‌های ساده‌ای از اشیاء واقعی.

نوارهای ضبط‌شده‌ شامل ترانه، ریتم و داستان‌های ساده همراه‌با تصاویر.

چیزهایی برای خلق کردن: ماژیک‌های درشت غیرسمّی و قابل شست‌وشو، مدادشمعی و کاغذهای بزرگ.

چیزهایی برای نقش بازی کردن: تلفن اسباب بازی، عروسک و تخت‌خواب عروسک، کالسکه‌ی نوزاد، لوازم جانبی لباس (مانند روسری و کیف)، عروسک‌های دستی و عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی، عروسک‌ها و اسباب بازی‌های پارچه‌ای، حیوانات پلاستیکی و ماشین‌های پلاستیکی و چوبیِ شبیه نمونه‌های واقعی.

چیزهایی برای ساختن: بلوک‌های مقوایی و چوبی (که می‌تواند کوچک‌تر از بلوک‌های مخصوص نوزادان، یعنی ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر باشد).

چیزهایی که با استفاده از آنها می‌توانند از عضله‌های کوچک و بزرگ خود استفاده کنند: پازل، پِگ‌بورد (pegboard، صفحه‌ی سوراخ‌سوراخی که در سوراخ‌های آن، میخ پلاستیکی یا چوبی فرو می‌کنند) بزرگ، اسباب بازی‌های دارای بخش‌هایی که با آنها می‌توانند کارهای مختلفی را انجام دهند (صفحه‌ی مدرج ساعت، سوئیچ و کلید روشن و خاموش، دستگیره، سرپوش و درب) و توپ‌های بزرگ و کوچک.


  نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید


پگ‌بورد

اسباب بازی های مناسب برای کودکان ۲ ساله (کودکان نوپا)

کودکان نوپا به‌سرعت درحال یادیگری زبان هستند و تاحدی خطر را حس می‌کنند، ولی باوجوداین آزمایش‌های فیزیکی زیادی انجام می‌دهند، مانند پریدن از بلندی، بالا رفتن، آویزان شدن از بازوهایشان، غلطیدن و چرخیدن و بازی‌های خشن و پرجست‌وخیز. آنها به‌خوبی می‌توانند دست‌ها و انگشتان خود را کنترل کنند و ور رفتن با اشیاء کوچک را دوست دارند.


راهنمای اسباب بازی کودک ۲ ساله



چیزهایی برای حل مسئله و معما: پازل‌های چوبی (۴ تا ۱۲ قطعه‌ای)، بلوک‌هایی که به هم متصل می‌شوند، اشیائی که بتوان آنها را (براساس اندازه، شکل، رنگ، بو) دسته‌بندی کرد و چیزهایی که قلاب، دکمه، سگک و قفل و چفت دارند.

چیزهایی برای تظاهر کردن و ساختن: انواع بلوک‌ها، ماشین‌های اسباب بازی کوچک‌تر (و محکم‌تر)، اسباب بازی‌های ساختنی (construction sets)، مبلمان و وسایل خانه‌ی متناسب‌ با اندازه‌ی کودکان (مانند وسایل آشپزخانه، صندلی، غذاها و خوراکی‌های پلاستیکیِ اسباب بازی)، لباس‌های مخصوص مشاغل مختلف، عروسک با ابزار و لوازم آن، عروسک دستی و خیمه‌شب‌بازی و اسباب بازی‌های شنی و آبی.

چیزهایی برای افزایش خلاقیت و خلق کردن: مدادشمعی و ماژیک‌های بزرگ غیرسمّی و قابل شست‌وشو، قلم‌موی نقاشی بزرگ و رنگ انگشتی، کاغذهای بزرگ برای نقاشی کردن، کاغذهای نقاشی رنگی و ضخیم، قیچی‌هایی با اندازه‌ی مناسب برای کودکان نوپا با تیغه‌های کُند، تخته‌ی گچی و گچ‌های بزرگ و سازهای اسباب بازی.

کتاب‌های تصویری با جزئیات بیشتری نسبت‌به کتاب‌های کودکان کوچک‌تر.

پخش‌کننده‌ی CD و DVD با انواع گوناگونی از موسیقی (البته از دستگاه‌های پخش گرامافون و نوارکاست نیز می‌توان استفاده کرد.)

اسباب بازی‌هایی برای استفاده از عضلات بزرگ و کوچک آنها: توپ‌های بزرگ و کوچک برای لگد زدن و پرتاب کردن، وسایل سواری (ولی تا ۳ سالگی نمی‌توان از سه‌چرخه استفاده کرد)، تونل‌های اسباب بازی، چیزهایی با ارتفاع کم که کودکان بتوانند از آنها بالا بروند و (برای جلوگیری از آسیب دیدن کودکان) کف‌پوش‌های نرمی زیر آنها وجود داشته باشد و اسباب بازی‌های ضربه زدنی و چکشی.

اسباب بازی های مناسب برای کودکان ۳ تا ۶ ساله (کودکان در سنین پیش‌دبستانی و مهدکودک)

کودکان در سنین پیش‌دبستانی و مهدکودک نسبت‌به کودکان نوپا گستره یا فراخنای توجه (attention span، مدت‌زمانی که شخص می‌تواند روی کاری تمرکز کند) طولانی‌تری دارند. معمولا این کودکان زیاد حرف می‌زنند و سؤالات فراوانی می‌کنند. آنها دوست دارند چیزهای مختلف و مهارت‌های فیزیکی درحال ظهور خود را آزمایش کنند. آنها می‌خواهند با دوستان خود بازی کنند و نمی‌خواهند بازنده باشند! آنها می‌توانند کارها را نوبتی انجام دهند و معمولا استفاده‌ی مشترک دو یا چند کودک از یک اسباب بازی در کودکان پیش‌دبستانی و مهدکودکیِ بزرگ‌تر امکان‌پذیر است.


اسباب بازی های مناسب برای کودکان ۳ تا ۶ ساله


  نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید



برای حل مسئله و معما: پازل‌های دارای ۱۲ تا ۲۰ قطعه یا بیشتر، لِگوها و بلوک‌هایی که به هم متصل می‌شوند، مجموعه‌های اسباب بازی‌ها و چیزهایی که می‌توان آنها را براساس طول، عرض، ارتفاع، شکل، رنگ، بو، اندازه و سایر ویژگی‌ها دسته‌بندی کرد، مانند مجموعه‌هایی از سربطری‌های پلاستیکی، کاسه و درب‌های پلاستیکی، کلید، صدف، خرس‌های شمارشی (counting bears، خرس‌های اسباب بازی کوچکی که کودک آنها را براساس تعداد مرتب می‌کند) و بلوک‌های رنگی کوچک.

برای تظاهر کردن و ساختن: بلوک‌های فراوان برای ساختن ساختارهای پیچیده، انواع ماشین اسباب بازی، اسباب بازی‌های ساختنی، اثاث و مبلمان متناسب‌با اندازه‌ی کودکان (مجموعه‌های آپارتمانی، غذاها و خوراکی‌های اسباب بازی و پلاستیکی)، لباس‌های مخصوص مشاغل مختلف، عروسک‌هایی با لوازم و ابزار آنها، عروسک‌های دستی و خیمه‌شب‌بازی و وسایل نمایش‌های عروسکی ساده و اسباب بازی‌های شنی و آبی.

چیزهایی برای خلق کردن و افزایش خلاقیت: مدادشمعی و ماژیک‌های بزرگ و کوچک، قلم‌موهای کوچک و بزرگ و رنگ‌های انگشتی، کاغذهای کوچک و بزرگ برای نقاشی و رنگ‌آمیزی کردن، کاغذهای نقاشی رنگی و ضخیم، قیچی‌هایی با اندازه‌ی مناسب برای کودکان پیش‌دبستانی، تخته‌ی گچی و گچ‌های کوچک و بزرگ، خمیربازی، ابزارهای طراحی و مدل‌سازی، چسب و تکه‌های کاغذ و پارچه برای کولاژ یا تکه‌چسبانی (تکنیکی در هنرهای تجسمی و نام اثر هنریِ ساخته‌شده به‌وسیله‌ی این تکنیک) و سازهای موسیقی مانند سازهای ریتمی و کیبورد، سنتور چوبی و دایره‌زنگی.

کتاب‌های تصویری با واژه‌ها و تصاویری که نسبت‌به کتاب‌های کودکان نوپا جزئیات بیشتری دارند.

پخش‌کننده‌ی CD و DVD با انواع گوناگونی از موسیقی (البته از دستگاه‌های پخش گرامافون و نوارکاست نیز می‌توان استفاده کرد.)

اسباب بازی‌هایی برای استفاده از عضلات بزرگ و کوچک آنها: توپ‌های بزرگ و کوچک برای لگد زدن و پرتاب کردن و گرفتن، وسایل سواری مانند سه‌چرخه، تونل‌های اسباب بازی، چیزهایی با ارتفاع بلندتر که کودکان بتوانند از آنها بالا بروند و (برای جلوگیری از آسیب دیدن کودکان) کف‌پوش‌های نرمی زیر آنها وجود داشته باشد، واگن و چرخ‌دستی اسباب بازی، چوگان (چوب بیس‌بال و کریکت) و توپ پلاستیکی، مهره‌ی بولینگ پلاستیکی، اهداف و چیزهایی که کودک بتواند چیزی را به سمت آنها پرتاب کند و میز نجاریِ دارای گیره‌ی نجاری و چکش، میخ و ارّه.

درصورت دسترسی به رایانه: برنامه‌های تعاملی (یعنی کودک می‌تواند کاری انجام بدهد) که برای کودک قابل‌درک هستند (یعنی در نرم‌افزار از تصاویر و دستورات شفاهی استفاده می‌شود و فقط دارای متن نیست) و کودک می‌تواند سرعت و مسیر نرم‌افزار را کنترل کند و فرصت‌هایی برای کشف مفاهیم گوناگون در سطوح مختلف دارد.

ایمنی در اسباب بازی های کودکان

اسباب بازی ایمن و بی‌خطر اسباب بازی‌ای است که به‌خوبی ساخته شده است (یعنی هیچ قسمت تیز یا خرده و تراشه‌ای ندارد و به بدن کودک آسیبی نمی‌رساند)، با رنگ‌های غیرسمّی و بدون سرب رنگ شده است، شکستنی نیستند و به‌راحتی تمیز می‌شود.


مؤسسات استاندارد ایمنی تولید باید اسباب بازی‌های الکتریکی را تأیید کرده باشند. حتما باید برچسب آنها را بررسی کنید. برچسب روی اسباب بازی باید نشان دهد که آن اسباب بازی توسط آزمایشگاه‌های متعلق‌به سازمان‌های مستقل و مسئول رسیدگی به ایمنی تولیدات تجاری و مصرفی تأیید شده است. به‌علاوه هنگام انتخاب اسباب بازی برای کودکان زیر ۳ سال توجه داشته باشید که اسباب بازی هیچ قطعه یا تکه‌ی کوچکی نداشته نباشد که بتواند در گلوی کودک گیر کند و موجب خفگی او شود.


همیشه به‌یاد داشته باشید که فرسودگی‌ها و پارگی‌های معمولی می‌توانند اسباب بازی‌های بی‌خطر را به اسباب بازی‌های خطرناکی تبدیل کنند. بنابراین والدین همیشه باید اسباب بازی‌ها را کنترل کنند و از سالم بودن آنها مطمئن شوند.

 مجله اینترنتی سرزمین عروسک

روش مناسب از شیر گرفتن

روش مناسب برای از شیر گرفتن نوزاد

دوست محترم برای اینکه کودک خود را از شیر بگیرید، بایستی به تدریج و کم کم این کار را شروع کنید.


 مجله اینترنتی سرزمین عروسک


بهترین زمان از شیر گرفتن کودک بین 2-1 سالگی است.البته سعی کنید تا 2 سال کودکتان تمام نشده او را از شیر بگیرید، زیرا نزدیک 2سالگی، کودک بیشتر می‌فهمد و دیرتر سینه ی مادر را ترک می کند، لذا سخت‌تر می‌توان آن را از شیر گرفت.


 


  نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید



از پایان 6-4 ماهگی علاوه بر شیر مادر، باید غذای کمکی به کودک داد که ابتدا با فرنی شروع می‌شود و به تدریج سوپ، زرده‌تخم‌مرغ، ماست و میوه و ... به آن اضافه می‌شود.


 



پس در پایان یک سالگی کودک می‌تواند اکثر مواد غذایی را بخورد. بنابراین می‌توان به مرور دیگر به او شیر مادر را نداد و می‌توانید به جای آن شیر پاستوریزه به او بدهید.


 


 


توجه داشته باشید از دادن مواد غذایی زیر به کودک زیر یکسال اجتناب کنید تا موجب بروز حساسیت های غذایی در او نشود.


 


 


شیرگاو- سفیده تخم مرغ- انواع توت ها- کیوی- گیلاس- آلبالو- بادام زمینی- پنیر- شکلات- میگو- فلفل- ادویه- ترشی- نمک- نوشابه های رنگی گازدار- لپه و نخود- عسل- اسفناج- کلم- قهوه و چای- آجیل- سوسیس- ذرت- دانه انگور- دانه کشمش.


 

 نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید


 


هر وقت که دیدید تغذیه تکمیلی کودک، نیازهای غذایی او را بر طرف می‌کند و اگر شیر مادر را نخورد، لطمه‌ای به سلامتی او وارد نمی‌شود، می‌توانید دیگر شیر خودتان را به او ندهید.


 


البته زمان از شیر گرفتن نوزاد بستگی به شرایط مادر و کودک دارد. گاهی مادر شاغل است و می‌خواهد سریع‌تر کودک را از شیر بگیرد.


 


ولی اگر مادر خانه‌دار است و مشکلی ندارد می‌تواند مدت بیشتری به نوزاد شیر دهد. یا اگر کودک ضعیف و لاغر است، بایستی علاوه بر غذای کمکی برای مدت بیشتری به او شیر مادر را داد.


 


البته بعضی کارشناسان به دلایل زیر توصیه می کنند شیر دادن مادر به کودک تا پایان دو سالگی ضروری است .


 

مجله اینترنتی سرزمین عروسک

زیرا:



1- هنوز بهترین منبع تأمین پروتئین برای کودک است.


 


2- تا حدود 30 درصد کالری مورد نیاز او را تأمین می کند.


 


3- مواد ایمنی بخش موجود در آن، طیف حفاظتی مهمی برای کودک دارد و این طفل نوپا را که بسیار متحرک و فعال است و با دست زدن به همه جا و همه چیز، خود را به سهولت در معرض بیماری قرار می دهد از ابتلاء به اسهال و سایر عفونت ها حفظ می کند.


 


4- تکامل عصبی و روانی کودک را که با شیرمادر آغاز شده ، با تداوم واستمرارآن در سال دوم زندگی ، کامل می کند.


 


5- نیازهای عاطفی و روانی او را که برای رشد و تکاملش بسیار ضروری هستند تأمین می کند.


 


6- با کاهش دفعات بیماری، اثر قابل توجهی در شرایط روحی و روانی و اقتصادی خانواده دارد.


 


7- اغلب کودکان در ایام بیماری کم اشتها هستند و به کمتر چیزی، به اندازه شیرمادر میل دارند و این منبع غذایی در ایام بیماری به بهبود آنان کمک می کند.


 


8- و بالاخره در جریان اسهال و استفراغ، هیچ چیز به اندازه شیرمادر برای کودک قابل تحمل نیست.


 


نکات مهم در تغذیه کودک در سال دوم زندگی شامل موارد زیر است که باید مد نظر داشته باشید :



1- ادامه تغذیه با شیرمادر همچنان مورد تأکید است.


 


2- شیرمادر بعد از صرف غذای کودک داده شود.


 


3- دفعات تغذیه به غیر از شیرمادر 4 تا 5 بار در روز است.


  نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید



4- هنوز باید در غذا تغییراتی داد تا هضم آن آسانتر باشد ؛ زیرا اگر غذا یکباره و به صورت آنچه که در سفره خانواده است به کودک داده شود، ممکن است هضم آن برای او مشکل باشد. مثلا بهتر است برنج به صورت کته و کاملاً نرم شده باشد . می توان آن را با کمی آب خورش نرم وله کرد وبه کودک داد.


 


5- نیاز کودک به کلسیم و پروتئین توسط شیرمادر و مقدار ماست پاستوریزه ای که در روزمی خورد تامین می شود.


 


6- سفیده تخم مرغ کم کم به همان صورت که درمورد زرده تخم مرغ شروع شده بود به صورت کاملا پخته و سفت شده شروع ، و به تدریج یک سفیده کامل مصرف شود. می توان یک روز در میان یک تخم مرغ کامل به کودک داد.


 



7- کودک فعالانه در غذا خوردن دخالت داشته باشد و خود غذا را با دست یا قاشق کوچک بردارد و به دهان ببرد.


 



8- از 11 ماهگی به بعد ، زمان انتقال از غذاهای مخصوص به غذای سفره خانواده است.


 


9- حبوبات از مواد غذایی دارای پروتئین، کربوهیدرات و املاح است . درسال دوم به تدریج بر تنوع حبوبات مصرفی بیفزایید . می توانید آنها را به صورت کاملاً پخته شده همراه با سیب زمینی و با روغن یا کره و ترجیحاً روغن زیتون به کودک بدهید.


 

مجله اینترنتی سرزمین عروسک

 

راه های مقابله با خشونت و پرخاشگری در کودکان

راههای مقابله با خشونت در کودکان


مجله اینترنتی سرزمین عروسک

کودکان خوشحال که دورهم می‌چرخند؛ دانش‌آموزان شاد و باهوش که کتاب‌ها و مدادرنگی‌هایشان را با هم شریک می‌شوند... بچه‌های رقیب که همدیگر را برای نفر اول بودن در صف هل می‌دهند.


علی‌رغم اینکه پرخاشگری برای شما (و دیگر والدینی که با آن روبرو می‌شوند) ناخوشایند است، در فرایند رشد کودک 5 ساله کاملاً عادی‌ست. در حقیقت، تقریباً هر کودکی در این سن اسباب‌بازی دوست خود را می‌دزدد، لگد می‌زند، مشت می‌زند، یا گاه به گاه داد می‌زند. برخی اوقات دلیل این امر یک ترس ساده است.


 نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید



برای مثال اگر کودک شما احساس می‌کند که از جانب کس دیگری به حاشیه رانده می‌شود ممکن است از کوره در برود. دیگر محرک‌ها بیشتر به شرایط پیش‌آمده بستگی دارند تا به غریزه. در نهایت، کودک مهدکودکی شما در حال تنظیم خود با یک برنامه‌ی جدید استرس زا و یادگیری مهارت‌های جدید است. وی ممکن است به راحتی از هرچه که سعی می‌کند انجام دهد عصبانی شود، و عصبانیت خود را سر هم‌کلاسی‌اش خالی کند. و برخی اوقات کودک شما فقط خسته و گرسنه است. او دقیقاً نمی‌داند چه‌کار باید کند، لذا با فریاد، دعوا یا خشم به این وضعیت واکنش نشان می‌دهد.


خبر خوب این است که، کودک شما به زودی بر قسمت عمده‌ی رفتار پرخاشگرانه‌ی خود غلبه خواهد کرد. در 5 سالگی، مهارت‌های زبانی وی تا حد زیادی توسعه یافته است و می‌آموزد که می‌تواند به جای مشت و لگد از کلمات برای حل مسائل خود استفاده کند. همچنین به واسطه‌ی آزمون و خطا (و کمک شما) می‌آموزد که از حرف زدن و بحث در مورد یک مسئله نتیجه‌ی بهتری می‌گیرد تا از نزاع و درگیری فیزیکی. در این حین، همچنان لازم است که کودک خود را به سمت رویکردی عاری از پرخاش به زندگی راهنمایی کنید  و چشم به راه مسائل عمیق‌تری باشید که رخ می‌دهند.


برای مقابله با پرخاش‌گری چه می‌توان کرد ؟


 


راهکار های زیر به شما کمک می کند که پرخاشگری کودکتان را درمان کنید:



مجله اینترنتی سرزمین عروسک

* به سرعت پاسخ دهید.

 سعی کنید وقتی کودک‌تان پرخاشگری می‌کند سریعاً پاسخ دهید، تا همان لحظه بداند که کار نادرستی انجام داده است. وی را به مدت کوتاهی از وضعیت پرخاشگری خارج کنید – برای یک کودک مهدکودکی 5 دقیقه کافی‌ست تا در رفتارش بازنگری کند. همچنین می‌توانید در واکنش به پرخاشگری او مجوز کاری را از او بگیرید: مثلاً 15 دقیقه کمتر تماشای تلویزیون یا پول‌توجیبی کمتر. بهتر است که این کار را هر دفعه انجام دهید، تا کودک شما به طور کامل بداند که این کاهش‌ها به رفتار او بستگی دارد.


 نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید



به برنامه وفادار باشید.

تا جای ممکن، به طریقی یکسان به پرخاشگری‌های او پاسخ دهید. پاسخ کسل‌کننده و قابل پیش‌بینی شما (خیلی خب، باز هم دوستت‌رو زدی، دوباره جریمه می‌شی) الگویی پدید خواهد آورد که کودک شما آنرا تشخیص داده و انتظارش را خواهد داشت. در نهایت، پیش از اینکه مرتکب عملی اشتباه شود پیامدهای آن را پیش‌بینی خواهد کرد.



* مثال بیاورید

مهم نیست که چقدر از دست او عصبانی باشید، سعی کنید از داد زدن، برخورد فیزیکی، و بَد نامیدن وی خودداری کنید. این کار به جای اینکه رفتار وی را تغییر دهد، به وی می‌آموزد که پرخاشگری کلامی و فیزیکی راهی برای برخورد در زمان عصبانیت است. در مقابل، با کنترل خشم خود و برخورد خونسردانه در مواقعی که پایش را از خط بیرون می‌گذارد، به وی مثالی خوب از نحوه‌ی برخورد ارائه دهید.


 نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید



 * اولین قدم در کنترل رفتارش

 حتی اگر در ملاعام کاری کند که شما را آزار دهد، به برنامه ی جریمه‌ی خود وفادار بمانید. اغلب بزرگترها وضعیت شما را درک می‌کنند، در نهایت، همه‌ چنین وضعیتی را تجربه کرده‌ایم. اگر مردم به شما خیره شدند، سخنی کنایه‌آمیز بگویید چون «چه سن دوست‌داشتنی‌ای!!» و بعد آنطور که خود تشخیص می‌دهید وضعیت را اداره کنید.


حال زمان خوبی‌ست برای اینکه به وی بیاموزید از شرایط و افرادی که موجب بروز پرخاش‌گری می‌شوند اجتناب کند، تا زمانی که راهی بهتر از مشت و لگدپرانی برای اداره‌ی مسئله بیابد. می‌توانید به وی کمک کنید که با خواندن کتاب‌هایی در این زمینه (با هم) خشم خود را کنترل کند.


 علل پرخاشگری کودک, پرخاشگری و درمان آن


هنگامی که کودک عصبانیت و خشم خود را کنترل می کند او را تشویق کنید



مجله اینترنتی سرزمین عروسک 


* حس مسئولیت را تقویت نمایید.

اگر پرخاشگری کودک شما به دارایی‌های کس دیگری صدمه وارد سازد یا خرابی به بار آورد، باید خودش آن را درست کند. او می‌تواند یک اسباب‌بازی شکسته را با چسب بچسباند، یا اشیایی را که در زمان عصبانیت پرت کرده است جمع کند. حتی ممکن است لازم باشد که از پول‌توجیبی خود برای جایگزینی یا تعمیر شیئ مورد نظر استفاده کند. این کار را به عنوان یک تنبیه بروز ندهید، بلکه آنرا نتیجه ای طبیعی از عملی پرخاشگرانه بدانید ، کاری که هرکسی که چیزی را شکسته باشد باید انجام دهد.


همچنین مطمئن شوید که کودک‌تان وقتی پایش را از حدود فراتر می‌گذارد حتما عذرخواهی کند ، حتی اگر مجبور باشید خودتان وی را نزد فرد آسیب‌دیده ببرید و تا زمانی که عذرخواهی کند صبر کنید. عذرخواهی وی ممکن است در وهله‌ی اول ریاکارانه به نظر آید ولی درس مورد نظر را در نهایت خواهد آموخت.

نکته : برای دیدن مطالب، شعرها و داستان های بیشتر و جذاب روی کلمات آبیکلیک کنید 


* وقت تماشای تلوزیون را کاهش دهید.

کارتون‌ها و دیگر برنامه‌های به ظاهر معصومانه‌ی کودکان گاه سرشارند از داد و فریاد، تهدیدها، هل دادن‌ها، یا برخورد‌های فیزیکی. پس سعی کنید به برنامه‌هایی که تماشا می‌کند نظارت داشته باشید ، مخصوصاً اگر پرخاشگر شده باشد. اگر در یک برنامه اتفاقی می‌افتد که شما نمی‌پسندید، در موردش با او حرف بزنید: «دیدی چطور پسره اون یکی رو هل داد تا چیزی رو که می‌خواست بگیره ؟ این اصلا کار خوبی نیست، هست ؟» ( آکادمی پزشکان اطفال آمریکا پیشنهاد می‌کند که بچه‌ها در این سن حداکثر یک یا دو ساعت برنامه‌ی خوب تلوزیونی را بینند).


 درمان پرخاشگری در کودکان,پیشگیری از پرخاشگری در کودکان


 حل پرخاشگری در کودک کاری پیچیده است و به صبر و حوصله‌ی نیاز دارد‎



مجله اینترنتی سرزمین عروسک 


* به رفتار خوب جایزه دهید.

به جای اینکه تنها وقتی که وی کار بدی می‌کند به وی توجه نشان دهید، سعی کنید وقتی کار خوبی می‌کند هم او را تشویق کنید. مثلاً: وقتی از او می‌خواهند نوبت بازی را به دیگری بدهد، به جای اینکه موس را از جایش بکند جای خود را به کودک دیگری که منتظر است می دهد، بگویید که چقدر به او افتخار می‌کنید. به او نشان دهید که کنترل نفس و حل دعوا  رضایت‌بخش‌تر از برخورد فیزیکی با دیگر کودکان است و نتایج بهتری در پی دارد. تقویمی روی در یخچال یا در اتاق خوابش بگذارید، و به وقتهایی که می‌تواند عصبانیت و خشم خود را کنترل کند، به وی با چسب‌های رنگی جایزه دهید. وقتی تعداد خاصی از این چسب‌ها را دریافت کرد، یک جایزه‌ی کوچک به وی دهید – مثل رفتن به شهر بازی، یا یک اسباب بازی جدید.


* از کمک گرفتن نترسید 

برخی کودکان در مقایسه با دیگران مشکل پرخاشگری بیشتری دارند. اگر رفتار کودک مهد کودکی شما مداوم و شدید است، در کارهای مدرسه و دیگر فعالیت‌های گروهی مزاحمت ایجاد می‌کند، یا به حمله‌های فیزیکی به کودکان یا بزرگسالان دیگر می‌پردازد، با دکتر او مشورت کنید. به کمک هم می‌توانید به ریشه‌ی مشکل پی ببرید و تصمیم بگیرید که آیا مراجعه به یک روان‌شناس یا روان‌پزشک لازم است یا نه. برخی اوقات یک مشکل یادگیری تشخیص داده نشده یا اختلال رفتاری پشت این عصبانیت و خشم قرار دارد؛ برخی اوقات هم مشکل به خانواده یا مسائل عاطفی بازمی‌گردد. منبع مشکل هرچه باشد، مشاور می‌تواند به کودک شما در مدیرت احساساتی که به پرخاشگری می‌انجامد کمک کند، و به او یاد دهد که چگونه آن احساسات را در آینده کنترل نماید.


حل مشکل پرخاشگری در کودک کاری پیچیده است و به صبر و حوصله‌ی زیاد نیاز دارد. ولی با کمک گرفتن می‌توانید به نحو بهتری به هدایت عاطفی موردنیاز کودک بپردازید تا رفتار ناشایست خود را پشت سر بگذارد.


مجله اینترنتی سرزمین عروسک

مواردی که والدین باید بدانند:

هفت غذای عالی برای رشد کودک خود

تاثیر ورزش در سلامت کودکان

فواید خواندن کتاب داستان برای کودکان